10 TIPS VOOR GEZOND AFVALLEN

10 TIPS VOOR GEZOND AFVALLEN

Wil jij een paar kilo afvallen en vind je het tijd worden om daarmee aan de slag te gaan? Je kunt kiezen voor een dieet, maar dat is niet altijd en zeker niet voor iedereen de beste keuze. Wat zou je ervan denken om het deze keer eens op een andere manier aan te pakken? Wij geven je 10 tips voor gezond afvallen. 

WAT ER NIET AANKOMT, HOEFT ER OOK NIET AF

Het is een waarheid waar je niet omheen kunt: als je geen Bossche Bol eet vandaag, hoef je die calorieën ook later niet kwijt te raken. De slimme keuze als tante Greet je die lekkernij aanbiedt vandaag is dan ook: ………

Natuurlijk! Nee zeggen is ook een optie. En dat is ook de aanpak waarmee we jou helpen om in 10 tips op een rustige manier af te vallen. Met gezond verstand en door te leren NEE te zeggen. 

AFVALLEN VOOR DE TOEKOMST

De kilo’s zijn er niet in een week of een maand bij gekomen. Waarom zouden ze er dan in een week weer af moeten zijn? Door je gewoontes nu aan te passen naar een gezonde keuze, zul je zien dat je langzaam gaat afvallen én wat veel belangrijker is; dat je leert hoe je de kilo’s er ook af kunt houden!

DE 10 BASIS TIPS OM NIET AAN TE KOMEN

Eigenlijk kun je het doel ook omdraaien; jouw doel is om in de toekomst niet aan te komen; want wat je niet aankomt, hoeft er ook niet af! 

Hoe je dit aanpakt? Kies de tips die je vandaag al meteen kunt invoeren. Die kun je mooi afvinken! Goed bezig!

Vervolgens kies je 1 of 2 tips waar je de komende week mee aan de slag gaat. Lukken die ook, dan kies je nog een tip; tot je ze alle 10 onderdeel hebt gemaakt van jouw leefstijl. 

IN TWEE MAANDEN KUN JE MET 10 TIPS EEN STUK GEZONDER WORDEN!

Als we je 10 tips geven, waarvan je er al 2 afvinkt, en je kiest elke week 1 tip om mee aan de slag te gaan, dan heb je in 2 maanden een behoorlijke verandering in je leefstijl aangebracht. 

Wedden dat je ook intussen bent afgevallen?

Tip 1: Drink 1,5 liter water

Water drinken is voor een heleboel lichaamsfuncties super belangrijk. In het begin moet je misschien wat vaak naar het toilet, maar houd vol; het went binnen een week!

Tip 2: Zeg NEE

Logisch toch, om nee te zeggen tegen de calorieën waar je vanaf wilt? Een tussendoortje is niet nodig voor een gezonde leefstijl. Dus geen koekje bij de koffie; zeg gewoon nee! Geen chips elke avond; zeg nee. Heb je toch die beloning nodig; kies dan 1 avond dat het wel mag.

Tip 3: Zuinig met vet

In onze 10 tips voor gezond afvallen staat minder vet op een belangrijke derde plaats. Hoeveel boter en/of olie gebruik jij bij het koken? Als je een hete pan gebruikt is een theelepel olie voldoende om een ei te bakken! Kies zonnebloemolie in plaats van boter en let op dat je zo min mogelijk ervan gebruikt. 

Tip 4: Weg met suiker waar dat kan

Waarin zit de suiker die je gebruikt? Zoet drinken heb je niet meer nodig als je zoveel water drinkt! Snoep in huis? Deel het uit en haal het niet meer! Suiker in koffie? Probeer het te halveren en houd het vol, want je smaak zal zich aanpassen.

Tip 5: Ga elke dag een half uur bewegen

Een wandeling op een flink tempo, dus niet slenteren, is al voldoende om veel extra energie te verbranden. Zeg nou zelf; 30 minuten heb je heus wel. Al is het in een pauze of na je werk. Maak er een gezonde gewoonte van. 

Tip 6: Eet meer groenten bij je diner

Groenten bij de avondmaaltijd zijn het allerbelangrijkste om aan je vitamines en mineralen te komen. Hoe is de verhouding op je bord? Je zou 2 porties groenten, 1 portie pasta/rijst/aardappelen en een stukje vlees/vis of vleesvervanger moeten zien. Vaak betekent minder rijst ook meteen meer groenten! Pas dit eerst aan. 

Tip 7: Eet meer groenten tijdens je lunch

Eet je meer groenten in de avond, dan ga je ook proberen om die gezonde groenten als lunch toe te passen. Start met 3x per week bijvoorbeeld: een salade is snel gemaakt, een omelet met groenten of roerbakgroenten met een beetje rijst. Voedzamer dan je boterham met hagelslag!

Tip 8: Eet meer fruit

Hoeveel fruit eet jij? Bijna niemand komt aan de 2 stuks per dag als tussendoortje. Maar je kunt wel 1 stuk fruit gaan gebruiken als tussendoortje en extra fruit gebruiken voor je ontbijt. Yoghurt of flakes met fruit is een perfecte start van je dag. Een halve appel of banaan erbij, een handje bessen en je extra fruit is alvast binnen! Dus: fruit toevoegen aan je ontbijt. Lukt het niet met je ontbijt, dan is banaan op brood of yoghurt met appel als lunch ook een optie natuurlijk.

Tip 9: Zorg voor ontspanning

In een druk bestaan vergeet je vaak om rust te nemen. Ook dat is super belangrijk voor een leven in balans. Je lichaam heeft rust nodig om alles wat je eet ook correct te verwerken. Neem daarom ook vaste rustmomenten. Start met 2 momenten per week voor een ontspanning: een boek lezen, een kop thee drinken of een wandeling maken. Plan die 2x 30 minuten ontspanning in je agenda in. Alleen voor jezelf. 

Tip 10: Maak een voedingsdagboek 

Tenslotte tip 10 van onze tips voor gezond afvallen. Schrijf op wat je in een week allemaal eet. Zo maak je overzichtelijk voor jezelf waar de verbeterpunten liggen. Met de tips die je al gaat toepassen zul je zien dat jouw dagboek er over 2 maanden totaal anders uitziet. 

Kies jouw eigen volgorde om met deze 10 tips aan de slag te gaan. 

SUCCES!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *