GLUTAMINE

Glutamine

GLUTAMINE

Ons lichaam kan zelf glutamine aanmaken. Het heet daarom een niet-essentieel aminozuur. Waar is het goed voor? En hoe zorg je dat je er voldoende van binnen krijgt?

Glutamine is het meest voorkomende aminozuur met een aandeel van ruim 60%. Het is bij meer stofwisselingsprocessen betrokken dan welk aminozuur ook. De meeste glutamine wordt verbruikt in je dunne darm, maar ook je immuunsysteem heeft het nodig.

Glutamine en sporten

Sporters kennen Glutamine als herstelproduct na een zware training. Het zit bijvoorbeeld in een eiwitshake. Bij een intensieve training wordt extra veel glutamine verbruikt in je lichaam en dat heeft invloed op je kracht, uithoudingsvermogen en ook op je herstel. Na een zware inspanning heeft je lichaam enkele uren nodig om weer op het juiste glutamineniveau te komen. En verbruik je heel veel, dan kan het tot wel zes dagen duren!

Wanneer je zwaar gaat trainen, terwijl er al een tekort aan glutamine is, dan dalen de glutamineniveaus extra snel. Maar je hebt er dan juist extra veel van nodig. Je ziet dan bij een sporter met een glutaminetekort dat deze overtraind is. Het kan dan tot wel maanden duren voor de sporter weer op het goede glutamineniveau is beland. Dat is belangrijk om te weten; want met een training wil je graag je spieren opbouwen en niet verbruiken! En als er een tekort is gaat je lichaam de benodigde eiwitten uit spiereiwit halen: je spieren worden dan dunner en de huid wordt slapper.

Na een zware trainingsdag is voor het herstel van je glutamine niveaus dan ook een rustige hersteldag aan te raden.  Enige spierbeweging is op die dag beter dan volledige rust, want spieractiviteit stimuleert de aanmaak van glutamine en zorgt daarmee voor herstel.

Je immuunsysteem heeft glutamine nodig

Omdat je glutamine niveau daalt tijdens het trainen zijn juist sporters vaak gevoeliger voor ziektes. Sporters voegen daarom glutamine toe aan hun voedingspatroon. Maar ook voor niet-sporters is het belangrijk. Want ook tijdens stress, vasten en zware sportbeoefening kan gemakkelijk een tekort aan glutamine ontstaan.

Glutamine bij stress en ziekte

Als bij ziekte de immuuncellen zich sterk moeten vermenigvuldigen en er allerlei antistoffen moeten worden aangemaakt neemt het verbruik van glutamine enorm toe.

Bij stress en ondervoeding is de behoefte aan glutamine nog extra verhoogd. Ook in dat geval is het lichaam op zoek naar eiwitten in de spieren en het immuunsysteem!

Glutamine zorgt voor het optimaal functioneren van de immuuncellen en het versterkt ook de afweerfunctie van de darm. Daarmee wordt voorkomen dat schadelijke stoffen, die extra infecties kunnen opleveren, door de darmwand treden.

Onderzoeken laten zien dat glutamine een positieve bijdrage levert bij patiënten op de intensive care, met kanker of post-operatieve infecties. Ook helpt het bij een goede wondgenezing en herstel.

Glutamine en de darmen

De darm heeft als functie het opnemen van voedingsstoffen, maar ook het afweren van afvalstoffen. Er vindt een continue heropbouw plaats van cellen van het darmepitheel, met name in de dunne darm. Elke drie tot vier dagen worden deze compleet vernieuwd! En dat kost veel glutamine: maar liefst veertig procent van het glutamineverbruik vindt plaats in de darmen. Daarbij zorgt glutamine voor het versterken van de darmbarrière. Want de darmen moeten ervoor zorgen dat alleen bruikbare stoffen worden doorgelaten in je lichaam.

Dit verklaart ook de verschuiving in de behoefte aan glutamine bij zware inspanning of ziekte; dan vragen de spieren of het immuunsysteem veel meer glutamine en moeten we alert zijn op het ontstaan van tekorten.

Onderzoeken tonen aan dat extra glutamine een preventieve functie heeft voor de ontwikkeling van ziektebeelden als de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

De positieve effecten van glutamine zijn:

  • Het voorkomt dat je spieren worden verbruikt en maken juist spieropbouw mogelijk.
  • Het verbetert celvorming en hydratatie, wat herstel na een training bevordert.
  • Glutamine is een energiebron voor een sterk immuunsysteem en het haar.
  • Ongezonde voeding zorgt voor een verstoorde zuur-base huishouding: de darmfunctie versterk je met Glutamine.
  • Het speelt een rol bij het verhogen van de glucosegevoeligheid van de alvleesklier, waardoor de afgifte van insuline wordt bevorderd en de bloedsuikerspiegel en de eetlust dalen.
  • Bij vermoeidheid en stress, rusteloosheid en slapeloosheid of concentratieproblemen zie je vaak een tekort aan glutaminezuur.
  • Glutamine speelt een rol bij de aanmaak van de neurotransmitter GABA; wat een natuurlijk kalmerende functie heeft.
  • Het heeft invloed op de aanmaak van glutathion: een belangrijke anti-oxidant.

Glutamine is dus een echte allrounder als het gaat om fit en gezond leven!

De Allfit Glutamine los je op in een glaasje water. Neem dit een half uur voor de maaltijd in, zodat het geen concurrentie aangaat met andere aminozuren uit de voeding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *