ALLFIT PODCAST AFLEVERING 2: Over verandering van futloos naar meer energie en leer koekjes laten staan.

In de Allfit Podcast bespreken we thema’s die te maken hebben met een gezonde leefstijl. Deze keer bespreken we waarom het zoveel moeite kost om te veranderen naar die fitte leefstijl.

Thema aflevering 2:

Hoe kan ik eraan werken om van futloos en moe weer vol energie te zijn?

In de podcast praten de gasten over de beste kans van slagen.

Futloosheid en vermoeidheid komen vaak voor. Nu meer dan ooit. En het wordt wel vaak opgemerkt, maar ook onderschat. De klachten staan nooit op zichzelf. Want heb je die klachten, dan weet je dat de grootste energieverbruiker aanstaat; en dat is je immuunsysteem. Alle energie gaat daarheen, waardoor je geen energie over hebt voor overige systemen; denk dan ook aan dingen ondernemen en beslissingen kunnen nemen. Het lijken soms vage klachten, maar je kunt ze terug herleiden en er wat aan doen.

De bron kan soms verbazingwekkend ver weg ontstaan zijn

Ron vertelt over de menselijke intuïtie om altijd in staat van paraatheid te zijn om te kunnen vluchten voor onraad. Bij stress sta je daardoor constant onder spanning en dat kost ook constant energie. Soms is de boog continue gespannen door spanningen die in de jeugd al zijn ontstaan. Dan heb je het bijvoorbeeld over onrust in een thuissituatie, een ouder die niet vaak thuis was. Ook Jaïme herkent deze vroeg ontwikkelde factoren, die later voor lichamelijke klachten kunnen zorgen. Heb je vroeger veel prikkels gekregen, dan kun je daardoor later veel gevoeliger worden om in situaties in je fight-flight systeem te blijven hangen. Ook dan staat je immuunsysteem voortdurend aan. In onze huidige maatschappij met hoge werkdruk en sociale druk komt dit ook vaak voor.

Impulsief ineens gaan sporten is niet de oplossing voor meer energie

Het gesprek aan tafel gaat over het besluit nemen om je niet meer futloos te voelen, maar de energie weer op te bouwen. Doe dat wel met gezond verstand. Anders kun je de neiging krijgen om te vluchten in het geluksgevoel dat bijvoorbeeld intensief sporten oplevert. Je raakt dan als het ware verslaafd aan de kick van het moment. Maar het geeft je uiteindelijk meestal niet een blijvend resultaat, omdat je het niet vol kunt houden.

Neem klachten als vermoeidheid serieus en pak momenten voor jezelf

Als je merkt dat je lijf protesteert door lichamelijke klachten of vermoeidheid moet je dat serieus nemen. Ga ermee aan de slag. Wegstoppen of ineens heel fanatiek gezond gaan eten of sporten is niet de oplossing voor de lange termijn. Soms is het juist nodig om helemaal niets te doen, een rustig plekje op te zoeken en je puur te richten op je ademhaling, een boek te lezen, te genieten. Maak een gewoonte van die momenten voor jezelf.

Wat zijn de lichamelijke consequenties als je niet goed voor je lijf zorgt?

Ron legt uit wat het fight-flight principe betekent. Als oermens zijn wij voorbereid om als er gevaar is direct in actie te komen door te vluchten. Daarvoor zet je al je energie in. In een situatie van stress staat je fight-flight continue aan. Je lichaam moet nu een noodmaatregel toepassen om de nodige energie te verschaffen en zet daarvoor je darmwand permanent open. Zo komen er meer voedingsstoffen voor je lichaam beschikbaar, dus meer energie. Maar ook komen er nu stoffen in je bloedbaan die er niet in horen. En daarop reageert je immuunsysteem; wat je weer bakken met energie kost.

Je begrijpt het beter als je weet dat serotonine, het gelukshormoon, voor het grootste deel in de darm wordt geproduceerd. Het is dan ook logisch dat je fysiek en mentaal niet meer lekker in je vel zit in deze situatie. Als je weet hoeveel samenspel er is, begrijp je hoe belangrijk het is om je levensstijl en voeding aan te passen als onderdeel van de oplossing.

Begin bij het begin: welke eerste stappen moet ik nemen?

Jaïme benadrukt het belang van het volhouden. Begin klein en ben blij met elke keer dat je bent gaan sporten. Een killer body met 3x per week sporten kan je snel tegen gaan staan. Misschien houd je wel van wandelen; start daar dan mee. En begin bij het begin: 1x per week is haalbaar en wordt gemakkelijker een gewoonte.

Wat kan voeding doen voor een fitter lijf?

De grootste winst haal je al uit het overgaan naar vers en de pakjes en zakjes laten staan. Ook is het goed om je darmen rust te gunnen. Je kunt je voorstellen dat de hele dag blijven eten helemaal niet goed is. Als je minder vaak eet, zul je zien dat de energie die nodig was voor je darmen, nu vrijkomt. Je hebt energie over en voelt je minder moe.

Ook draagt Ron het idee Intermittend Fasting aan, waarbij je bijvoorbeeld slechts 2x per dag eet. Vooral bij chronische klachten kan dit een fijne manier zijn om je lichaam te “resetten”. Blijf daarbij altijd voldoende drinken en kies voor mineraalrijk water voor extra voedingsstoffen.

Hoe kun je motivatie vinden om toch niet dat koekje te nemen?

Jaïme ziet jou al staan in de keuken met een pak koekjes in plaats van een appel. Als dat gebeurt kun je jezelf aanleren om je keuze aan te passen. Leg de koekjes weg en ga op een rustig plekje zitten. Adem langzaam in en langzaam uit. Bedenk waar je op dat moment mee bezig bent, laat je gedachten over de situatie voorbij komen. Zonder er iets mee te doen. Dit geeft jou een momentopname die je voorbij kunt laten gaan. Want je bent geen slaaf van je gedachten. En je kunt als je opstaat nu bewust de keuze maken: ik leg de koekjes weg. Of: ik neem 1 koekje en geniet er ook extra van. De wens om een heel pak koekjes te eten zul je waarschijnlijk namelijk niet accepteren van jezelf en daarmee behaal je winst!

De tips van deze aflevering:

  • Leefstijl: begin met kleine stappen, dan houd je het langer vol.

  • Supplementen: hoogwaardige supplementen kunnen bijdragen aan je energie en fitheid, laat jezelf testen bij een Leefstijl Coach of Vitality Coach. Bij veel stress hebben je darmen ondersteuning nodig. Glutamine helpt je darmwand weer herstellen, zodat belangrijke voedingsstoffen weer worden opgenomen.

  • Voeding: kies voor vers en laat pakjes en zakjes staan. Verminder het aantal eetmomenten (laat de tussendoortjes staan) om de energie van je spijsvertering voor je herstel te benutten.

  • Oefening: betrap je jezelf met een pak koekjes: leg die weg en overdenk de situatie. Daarna kies – en geniet – je veel bewuster!

  • Beweging: Een keer per week is een mooie start. Als je dat goed volhoudt kun je altijd uitbreiden!

Meer tips en inspiratie vind je op www.allfit.nl.

Gasten:

Ron Grit, Jaïme Rooseboom

Presentatie:

Maurice Engelen

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *